GEMEENTEN BEPALEN ZELF LOCATIEBELEID WEBWINKELS

In antwoord op vragen van D66 Kamerlid Kees Verhoeven gaf staatssecretaris Henk Bleker geen apart locatiebeleid voor webwinkels te willen. Gemeenten kunnen zelf bepalingen over webwinkels opnemen. "Aparte regels zouden webwinkels kunnen beknellen", aldus Martijn Hos van Thuiswinkel.org. Gemeenten hebben veel mogelijkheden, is onze ervaring. In veel gemeenten zijn vragen over het locatiebeleid voor webwinkels. Moeten die in de winkelcentra of kunnen ze bijvoorbeeld op bedrijventerreinen? In wink...
More

ZES VAKANTIETYPES

Vakantie! Hoe kiezen mensen vakanties? Zijn er vakantie consumentengroepen te onderscheiden? Vrij naar Alain Decrop en Dirk Sneiders en Intermediair. Wat wij er aan toevoegen: We kunnen de 6 vakantie typen vinden. In uw winkel, in uw centrum, in uw regio. Een vrije vertaling. Omdat het vakantietijd is. Type 1: Vaste Gewoonte Vakantieganger Kiest elk jaar hetzelfde. Merktrouw. Zeker weten wat je hebt. Ik ken campings, met name in de Cevennen die er vol mee zitten! Je komt ze tegen in Zwolle-Zui...
More

NEPROM: KLEINE STEDEN OP ZOEK NAAR ONDERSCHEIDENDE CONCEPTEN

Neprom publiceerde haar retailvisie 2112. De organisatie van projectontwikkelaars ziet grote verschuivingen in de detailhandelsstructuur. Er is met name druk op aanloopstraten, buurtcentra en kleine kernen. Daar zijn onderscheidende concepten nodig. In onze praktijk hebben we daar overigens goede voorbeelden van. Voor A-locaties wordt beleving belangrijker. Retailers, beleggers, ontwikkelaars en overheden zullen op lokaal niveau een strategie moeten bedenken. Rode draad daarin is flexibiliteit e...
More

UTRECHT WIL WEKELIJKSE KOOPZONDAG, EXTRA OMZET HAALBAAR

De Utrechtse ondernemers zijn een actie gestart voor een wekelijkse koopzondag. Tom Broekman, voorzitter van de centrum ondernemers, wil Utrecht hiermee aan laten sluiten bij de praktijk van honderden andere centra. Onderzoek van Platemarketing | Extenzio toonde aan dat een omzet impuls voor het centrum haalbaar is. Dat kan bijvoorbeeld door de slechte positie bij de mobiele huishoudens in de omgeving, het veel geld, weinig tijd segment, te verbeteren. Specifieke winkels, bereikbaarheid en aans...
More

Provada: De veranderende vraag

Het thema voor Provada is de veranderende vraag. Inspelen op de veranderende vraag is een specialisatie van Platemarketing. Juist door bij winkelgebieden, vestigingsplaatsen en locatie ontwikkeling in spelen op de veranderende vraag ontstaan nieuwe kansen. Dit vraagt om een nieuwe samenwerking tussen ondernemers, beleggers en gemeenten. Met als doel: Hoe spelen we in op de consumentenvraag. Die vraag verandert en verschilt sterk per plaats. We hebben hier effectieve programma's voor en zijn er ...
More

Interview Boekblad BilthovenCentraal

In het aprilnummer van Boekblad verscheen een interview over BilthovenCentraal. Een in het oog springend Dudok pand in het centrum van Bilthoven bij het station met Bilthovense Boekhandel, MaCloud Artgallery en Infowinkel BilthovenBouwt. Concept door Platemarketing bedacht en met ondernemers verder ingevuld. Het is een succes. Het hele artikel kunt u aanvragen (eduard@platemarketing.nl) De overweg in De Bilt is vaak dicht. Door de komst van nieuwe spoor onderdoorgangen wordt het centrum van Bil...
More

WINKELPLANNING: VAN METERS TELLEN NAAR MAATWERK

Winkelgebieden zijn net producten. Als consumenten er plezierig kunnen winkelen, dan komen ze. Is dat niet het geval, dan gaan ze weg. De grote verandering is de kiezende consument. Die heeft de macht genomen en bepaalt de waarde van een winkelgebied. Dat is wennen. Meer maatwerk dus, en minder meters tellen. Meer lokale vraag, minder nationaal gemiddelde. Dat gebeurt nog teveel. Winkelcentra raken daardoor gegijzeld door het gemiddelde terwijl onderscheid de boodschap is. In het Koopstromen on...
More

ZATERDAG BOODSCHAPPENDAG

Wat doe je op zaterdag, vroeg de Telegraaf. Boodschappen doen, zegt 55% van de respondenten. Op 2 Krant lezen (46%), op 3 Uitslapen (44%) op 4 Winkelen (44%) en op 5 Huishouden doen (37%). Daarna volgen Erop uitgaan (35%), Hobby (32%), Klussen (28%), Familie bezoek (24%), De natuur opzoeken (23%), Uitgebreid ontbijten (22%), Met de kinderen op pad (15%), Sporten (15%), Werken (14%). Het verschil per doelgroep zou echter wel eens groot kunnen zijn, geeft leefstijl onderzoek van ons regelmatig aan...
More

PUBLIEKSPRIJS NRW VOOR ROSADA ROOSENDAAL

Op 5 april werd ook de NRW Marketingprijs uitgereikt. Er waren veel inzendingen. Genomineerd werden De Aarhof, Alphen, Stadshart Amstelveen, Rosada Roosendaal en Entre Deux Maastricht. Winnaar van werd Entre Deux. De aanwezigen konden stemmen voor de publieksprijs, winnaar werd Rosada Roosendaal. Entre Deux in Maastricht viel op doordat het in korte tijd een herpositionering realiseerde. Probleem was dat Entre Deux vooral een passage was tussen twee pleinen, Vrijthof en Markt. Er werd niet gewi...
More

NRW JAARPRIJS 2012 VOOR MARKTHOF HOOFDDORP

Winkelcentrum Markthof Hoofddorp won op 5 april de NRW Jaarprijs 2012. Andere genomineerden waren Kloosterveste Assen, Promesse Lelystad, Stadsplein Spijkenisse, en Middenwaard Heerhugowaard. Belangrijke motivatie voor de keuze voor Markthof was de dubbele omkering: van binnen naar buiten gericht en vernieuwing van de loopstromen. Dit zijn inderdaad vaak twee belangrijke problemen bij winkelgebieden. Heel aardig was de vondst om de een parkeergarage bij Primark de Primarkgarage te noemen. Dat l...
More