DE GROTE VASTGOED VERANDERING: CITYMARKETING EN DUURZAME PLANOLOGIE ALS TOOLS VOOR NIEUWE GROEI

De grote verandering heeft vastgoed in z’n greep. De wereld is veranderd. Schaarste planologie heeft plaatsgemaakt voor keuze planologie. Of het nu gaat om kantoren, winkels of woningen. Net als Dreft, Apple of Peugeot moet vastgoed inspelen op de vraag. Citymarketing en duurzame planologie kunnen voor nieuwe groei zorgen. De winkelmarkt als voorbeeld. Leegstand biedt kansen Een aantal goeroe’s roepen om het hardst hoe slecht het wel niet gaat. Er zouden nauwelijks winkelgebieden overblijven, ...
More

Gemeenten: Samenwerken met ondernemers loont

Zowel bij winkelgebieden als bij bedrijventerreinen loont samenwerken. Door beleidsdoelstellingen en  bedrijfsdoelstellingen te matchen kunnen centra en bedrijventerreinen een flinke impuls krijgen. Kansen op het gebied van ruimte en economie. Twee voorbeelden van Duurzame Planologie, een aanpak waarbij planologie en marktmanagement wordt gecombineerd.  Bedrijventerreinen: Duurzame acquisitie Bij veel bedrijventerreinen stagneert de groei. In veel gemeenten ontstaat druk op de werkgelegenheid....
More

NRW Trendupdate 2012: Duurzame Planologie middel tegen leegstand

Vandaag verscheen bij NRW (Nederlandse Raad voor de Winkelcentra)  de NRW Trendupdate. Dit is een vervolg op het rapport scenarioplanning, waar ik ook met veel plezier aan heb meegewerkt. Voor alle duidelijkheid: de winkelmarkt verandert. Zoals ook het consumentengedrag verandert. Het belangrijkste is dat consumenten niet meer voldoen aan de traditionele distributie planologie. Winkelgebieden zijn niet schaars meer en consumenten willen kiezen. Net zoals ze een auto of een vakantie kiezen. De ve...
More

KOFFIEBAR, SUCCESVOL IN JOUW BUURT?

De Rekenkamer gezien? Een trendy koffiebar is lucratief. De marge op luxe koffie is hoog. Gemiddeld betalen we 3,20 voor een kopje. De marge is zo'n 20%. Er zijn al 210 koffiebars in Nederland. Draaien die allemaal goed? Nee! Kan het interessant zijn een koffiebar te beginnen? Nou en of! Kan het een winkelstraat vooruit helpen? Zeker. Maar de verschillen per winkelstraat zijn groot. Op welke plaatsen moet je zijn? Welk type koffiebar doet het goed in welk gebied? De groep out of home koffiedrin...
More

DETAILHANDELSVISIE: HET VERANDERDE KOOPMOMENT

Platemarketing doet programma management, is jouw copiloot. Dit is de tekst van mijn column die deze week in Vastgoedjournaal verscheen. FreeRecordShop verkocht meer CD's op evenementen. Het veranderde koopmoment. Dit heeft effect op kooplocaties. De klanten willen wel, alleen we maken het ze zo vreselijk moeilijk, leerde ik al bij Wehkamp. Wat betekent dit voor detailhandelsvisies? Veel detailhandelsvisies gaan er vanuit dat iedereen een gemiddeld bedrag aan een product besteed. En dat dit be...
More

FREE RECORD SHOP: HET VERANDERENDE KOOPMOMENT

Free Record Shop heeft veel meer veel CD's verkocht op dance festivals, meldde Ben van Wieringen. Alleen al op Decibel werden 1.600 CD's verkocht. Toen ik bij Wehkamp werkte leerde ik al: "De mensen willen wel, alleen we maken het ze zo moeilijk". Een tijdje terug viel mij op dat er bij een concert van Within Temptation (met familielid Sharon den Adel...) geen CD's werden verkocht. De band wilde de lokale CD winkel in Hardenberg niet in de weg lopen. Maar anders dan bijvoorbeeld waspoeder of lui...
More

Winkelleegstand, wat kun je eraan doen?

Wat kun je doen aan winkelleegstand? De gemiddelde leegstand is dit jaar stabiel op 6,3%. Dat was 3 jaar geleden 5%. Maar de verschillen per centrum zijn groot. Een Driestappenplan. Anders dan onheilsgoeroe's ons doen geloven nam de leegstand niet toe. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor belangrijke veranderingen in de markt. De belangrijkste  is de verandering van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd. Dat vraagt om onderscheidende winkelgebieden die in kunnen spelen op de veranderende lok...
More

Het einde van het DPO

Gisteren verscheen op Vastgoedjournaal.nl mijn nieuwe column "Het einde van het DPO". Onderscheidende centra worden belangrijk. Pleidooi om het verouderde en onvolledige Distributie Planologisch Onderzoek te vervangen door een Vraag Planologisch Onderzoek, een VPO. Dan kan beter ingespeeld worden op de wensen van ondernemers en de (lokale) vraag bij consumenten. De column: Opvallend hoe vaak er nog om distributie planologisch onderzoek (DPO) wordt gevraagd. Het woord “distributie” staat voor sc...
More

PERIFERE DETAILHANDEL EN HET EFFECT OP STADSCENTRA

We hebben ten behoeve van een nieuw retailconcept een kleine studie in Frankrijk gedaan naar perifere detailhandel het effect ervan op stadscentra. Wat blijkt? Perifere detailhandel en levendige stadscentra kunnen goed samengaan maar het kan ook ontsporen. Een goede visie op succesvol ondernemen en de consumentenvraag is nodig. Kansen voor een goede beleids afweging voor Nederlandse gemeenten. Op plaatsen waar dat succesvol gebeurt zie je dat de binnenstad een centrum wordt van speciaalzaken, m...
More

Een leuke bakker pop up store in Zuid Frankrijk

De bakkerij branche is levendig in Zuid Frankrijk. In het kleine dorpje waar wij waren was de oorspronkelijke bakker tijdelijk afwezig, z'n oven was ontploft, de bakker was gewond geraakt en z'n winkel was dicht. Precies in de zomertijd. We hoefden niet zonder vers brood te zitten: Tegenover z'n winkel stond nu elke morgen een eenvoudig kraampje met ovenvers brood. De eigenaresse vertelde me dat ze wel een oven hadden en zo met vers brood op markten stonden. "En als we ergens nodig zijn, dan gaa...
More