ZATERDAG BOODSCHAPPENDAG

Wat doe je op zaterdag, vroeg de Telegraaf. Boodschappen doen, zegt 55% van de respondenten. Op 2 Krant lezen (46%), op 3 Uitslapen (44%) op 4 Winkelen (44%) en op 5 Huishouden doen (37%). Daarna volgen Erop uitgaan (35%), Hobby (32%), Klussen (28%), Familie bezoek (24%), De natuur opzoeken (23%), Uitgebreid ontbijten (22%), Met de kinderen op pad (15%), Sporten (15%), Werken (14%). Het verschil per doelgroep zou echter wel eens groot kunnen zijn, geeft leefstijl onderzoek van ons regelmatig aan. De “veel tijd weinig geld” groep gedraagt zich anders dan de “weinig tijd veel geld”groep. Kleine huishoudens verschillen van gezinnen met kinderen.

ZONDAG ANDER GEDRAG

De zondag is anders. Met de volgende Top 10: Uitslapen (55%), Erop uitgaan (44%), Familiebezoek (39%), Uitgebreid ontbijten (36%), Huishouden doen (24%), Krant lezen (22%), Sporten (15%), Met de kinderen op pad (18%), Klussen (12%), Werken (8%), Winkelen (7%), Boodschappen doen (6%). Gezien de drukte in veel winkelgebieden op zondag – denk aan outletcentra, citymall Almere- zou een interessante vraag ook zijn zijn wat men zou willen doen op zondag.

DOELGROEPSEGMENTATIE

Het gemiddelde bestaat tegelijkertijd niet  “Carrieremakende gezinnen met kinderen” brengen hun weekend toch weer ander door dan bijvoorbeeld “Studenten en stedelijke starters”. In veel projecten meten we die verschillen en de verschillen in gedrag zijn groot. Het doelgroep profiel van de bezoekers van de binnenstad van Utrecht verschilt sterk met de bezoekers van Bataviastad. Toch gaf de Telegraaf een aardig beeld van de dingen die NL doet in het vrije weekend.