Artikel Eduard Plate in SCN: Nieuwe ondernemers in Groningen. Vijf succesfactoren.

Lees mijn nieuwe artikel in Shopping Centre News. Wie zijn de nieuwe ondernemers in het centrum van Groningen? Vijf succesfactoren en een verrassende conclusie: Opvolging speelt geen rol, retail ervaring nauwelijks. Het idee en de uitvoering tellen. De markt en het ondernemerschap zijn radicaal veranderd. 170904EduardPlateSCNNieuweOndernemersGroningen  
More

Retailagenda: Gemeente 3 risico’s

Het doel van de Retailagenda is om winkelgebieden toekomstbestendig te maken. Gemeenten lopen daarbij drie risico's. We beschreven ze in een artikel over het succes van Gouda in Shopping Centre News (SCN). Hoe werd Gouda beste middelgrote binnenstad? Eind 2015 werd Gouda gekozen tot beste middelgrote binnenstad. Hoe heeft Gouda dat gedaan? De sleutel is samenwerking.. Maar dan wèl met een aansprekende visie en aansprekend doen. Katalysator voor samenwerking was in Gouda het blokkeren van e...
More

Hoe werd Gouda beste binnenstad?

Op 18 november werd Gouda gekozen tot beste middelgrote binnenstad van Nederland. Hoe doet Gouda dat? Hoe verdwijnt leegstand? Hoe wordt de economie van de binnenstad sterk? In deze blog 5 knoppen waar Gouda aan draait. Het begint met een gezamenlijke droom. Samenwerken vanuit een visie op je stad. Gouda als merk. Het gaat niet alleen om winkels, maar ook om wonen, werken, cultuur. In de praktijk is één centrum agenda met duidelijke rollen van doorslaggevend. Indien gedragen en relevant, kome...
More

Winkels zijn ook het web

"Online? Offline? There is no line. There's a customer. And they are online", besloot Ken Hughes z'n verhaal over Digital Natives en Digital Immigrants bij Shopping Today. Hoe internet, winkels en vestigingsplaatsen onderdeel van dezelfde customer journey zijn. De zoektocht naar plaatsen met klant respons.   Kijk je naar de praktijk van online dan klopt het. De meeste pure webwinkels maken geen winst, en traditionele winkels hebben geen toekomst. Jumbo zegt het simpel: Bestel je boods...
More

Het hoe en waarom van gratis winkelruimten

Helpt het gratis beschikbaar stellen van winkelruimten om leegstand op te lossen? Soms wel, soms niet, zien we in de praktijk. De kern: Zo'n gratis huurder moet een plus bieden aan de locatie. En perspectief hebben op succes, zodat uiteindelijk een faire huur betaald kan worden. Dat vraagt begeleiding met know how. Een dumpwinkel tussen twee mooie modewinkels pakt negatief uit. Kortom, er is een visie nodig op de locatie en hoe die tot bloei kan komen.Hieronder het artikel van RetailWatching: (m...
More

EFFECTIEF CENTRUMMANAGEMENT IN 7 STAPPEN

"Kunnen we meer traffic in ons centrum krijgen?", vroeg een ondernemer uit Dalfsen. Een centrummanager kan helpen om de kassa's meer te laten rinkelen. Je ziet verschillende typen centrummanager. Het oliemannetje, de promotie man, de manager met visie. Wie kan het centrum sterker maken? Wie brengt die traffic?  Onze conclusie: Het is de combinatie van die drie. Plus een Idee voor de Ene Centrum. Wat is het Idee voor Dalfsen? Grote beleggers als Rodamco en Cório kiezen daar ook voor, net als de s...
More

De Kans Voor V&D

Dit artikel verscheen ook op Linkedin De problemen van V&D zijn groter dan we dachten. Zijn salaris verlagingen, uitstel huur betalingen en 7% huurverlagingen de oplossingen voor V&D? Veel consumenten weten het antwoord al. Het probleem zit ergens anders. Er is mismatch tussen de doelgroep van V&D en het aanbod in de winkel. Allerlei nieuwe winkelontwerpen die men heeft geprobeerd werken dan niet. Net zoals nieuwe stenen en slogans een winkelcentrum dat niet loopt ook niet helpt. ...
More

Shopping Today: De veranderde customer journey

De vraag is steeds meer hoe je samenspel is tussen de online wereld en winkels organiseert.De manier waarop een klant tot een aankoop komt, de customer journey, is drastisch veranderd. Dit is één van aansprekende conclusies uit onze Shopping2020 Expertgroep. Zowel in fashion, food als duurzame consumptie goederen is het koopgedrag veranderd. De meeste consumentengroepen informeren zich online en gaan naar de winkel om tot een besluit te komen. Dit heeft 3 gevolgen: De kwaliteiten van de verkoper...
More