Toekomst van de winkels: Behoeften als uitgangspunt

Consumentenbehoeften: Inspelen op verschillen

Onlangs gaf ik presentatie over KSO 2011, het koopstromenonderzoek. De vraag: Wat betekent dit voor de toekomst van onze winkels? Wat kunnen we doen? We hebben gekeken naar de behoeften. Allereerst bij consumenten. Die winkelen minder vaak en doen dit vaker per auto. Winkelgebieden die bereikbaar en veelzijdig zijn blijken te winnen. Binnensteden (bereikbaarheid) en meubelboulevards (monotoon) verliezen. Consumenten zoeken gemak. Je ziet bereikbare stadsdeelcentra winnen. Maar outletcentra als Bataviastad winnen ook. Consumenten zoeken ook een eigen kleur. Denk aan Laren of de 9 straatjes. Conclusie: We moeten stoppen in het denken in meters. We moeten gaan voor kwaliteit. In die kwaliteit kun je keuzes maken. Een eigen gezicht voor elk centrum.

Ondernemers: De waarheid achter de cijfers

De ondernemers behoeften veranderen ook. Daarvoor moeten ze ruimte hebben. Een lagere vloerproductiviteit hoeft geen probleem te zijn, is vaak nodig. Een ondernemer in een dorpscentrum: “Mijn schoenenwinkel werd 2x zo groot toen ik het pand van de buren kocht. De omzet verdubbelde echt niet. Maar ik bleef een winkel van deze tijd. Zo blijven de klanten in het dorp. En verbeterde het resultaat van mijn winkel. Afnemende vloerproductiviteit zegt mij dus niets.”

Opvallend is ook de lage waardering voor horeca in KSO 2011. Hier liggen kansen. Met horeca kan goed op doelgroepen worden ingespeeld. De diversiteit in horeca neemt toe. Daar wordt in allerlei berekeningen weinig rekening mee gehouden. Het kan een uitkomst zijn horeca initiatieven meer  ruimte te geven. De kwaliteit van het winkelen kan er een flinke impuls van krijgen.