EFFECTIEF CENTRUMMANAGEMENT IN 7 STAPPEN

“Kunnen we meer traffic in ons centrum krijgen?”, vroeg een ondernemer uit Dalfsen. Een centrummanager kan helpen om de kassa’s meer te laten rinkelen. Je ziet verschillende typen centrummanager. Het oliemannetje, de promotie man, de manager met visie. Wie kan het centrum sterker maken? Wie brengt die traffic?  Onze conclusie: Het is de combinatie van die drie. Plus een Idee voor de Ene Centrum. Wat is het Idee voor Dalfsen? Grote beleggers als Rodamco en Cório kiezen daar ook voor, net als de succescentra van Schiphol en NS Stations. Met als sleutel: Hoe speel je in op de klanten en ondernemers, die in elke regio of elk type centrum verschillen. Dé consument of dé ondernemer bestaat niet.  Appingedam is Nijkerk niet, Zeist verschilt met Drachten.

Oliemannetje

Het oliemannetje is druk. Kent iedereen. Voert precies uit wat er gevraagd wordt. En als de kassa omzetten achterblijven loopt het oliemannetje misschien nog harder. Dat kan vaak best goed werken. Folders moeten nu eenmaal worden gemaakt worden, iedereen moet mee doen en de straat moet schoon. Maar lukt het een oliemannetje om in gesprek te komen met nieuwe ondernemers? Ziet het oliemannetje waar de behoeften van centrum bezoekers , en al die mensen die steeds minder naar het centrum komen?

Promotiemannetje

Het wordt feest in het centrum met het promotiemannetje. Een shantifestival in Appingedam? Dan kan het ook in Putten. Ballonnen gaan de lucht in, de braderie wordt extra feestelijk. Optredens, kerstshows, marathons, een preuverie. Het kan zeker helpen. De publiciteit wordt gehaald. Maar wat is het effect op de kassa omzet van de winkels? Soms is dat effect zelfs negatief, merkte een schoenenwinkel tijdens de marathon door het centrum. En wordt de positie van het centrum bij belangrijke ondernemers en belangrijke consumentengroepen versterkt?

Manager

De positie van het centrum wordt uitgewerkt. Onderzoek. Er komt een kleurige beleidsnota. Het overleg loopt goed. De relatie tussen gemeente, ondernemers en vastgoed zal verbeteren. Maar kan het onderzoek vertaald worden naar de ondernemer? En naar promoties die werken? Meestal wordt het centrum in ieder geval schoner en veiliger. Er worden tegels onthuld. Maar wat merken klanten en ondernemers? Komt er echt extra traffic naar het centrum?

Conclusie: Goede centrummanager is oliemannetje, promotiemannetje en manager met visie in één

Ik kan de ondernemer uit Zeist positief beantwoorden. Ja, meer traffic naar het centrum kan heel goed. Maar dat vraagt om professioneel centrummanagement. Met 20% denken, 80% doen. Maar zonder die 20% gaat de 80% niet werken. Wie komt er naar mijn centrum en wie niet? Om welke doelgroepen gaat het?  En wat is hun koopgedrag? Hoe bereik je ze? Welke keuzes brengen omzet? Daarna komen de taken van oliemannetje, promotiemannetje en verkoopmanager aan bod. Ofwel: Denken, besluiten, uitvoeren. Iedereen -ondernemers, vastgoed, bewoners, overheid- moet meedoen, creativiteit is hard nodig en voor het werven van ondernemers zullen professionele gesprekken moeten worden gevoerd. Er één centrum manager of één team nodig die kennis en praktijk combineert en een Idee toevoegt.

Effectief Centrummanagement in 7 stappen

1- We stellen het profiel van het centrum vast. Wie komt er wel, wie niet?

2- Koopgedrag en trends te weten komen. Wat mist men, waar liggen kansen?

3- We maken één agenda voor het centrum. Met duidelijke doelen, rollen en taken

4- Hoe beleef je het centrum? We maken een vlekkenplan. Wat tref je waar?

5- Bricks en clicks. We gaan het centrum ook als online handelsplaats organiseren

5- Klanten binden en vinden. Promotieplan maken en uitvoeren

6- We gaan 0ndernemers -lokaal en formules- op de goede manier  werven

7- Veranderingen volgen, er op inspelen, bijsturen. Met een eenvoudige centrum monitor

Meer informatie: Mail naar eduard@eduardplate.nl of bel 0653-846720

Winkelcentrummanagement anno nu combineert kennis en praktijk