KSO 2011: En nu de kwaliteit

In KSO 2011 zijn koopstromen voor de provincies Noord Holland, Zuid Holland, Utrecht en de plaatsen Almere en Nijkerk in kaart gebracht. Consumenten kiezen, kiezen steeds vaker en kiezen vooral voor bereikbare en aantrekkelijke locaties. De koopfrequenties zijn t.o.v. 2004 omlaag gegaan, de auto werd belangrijker. Minder winkels, meer winkel oppervlakte: grotere winkels zijn vaak nodig om beter op de consumentenvraag aan te sluiten. Ja, dan daalt de vloerproductiviteit. Maar het kan leiden tot een beter resultaat. “Die vloerproductiviteit zegt me niet zoveel. Mijn winkel werd 2x zo groot toen ik het pand van de buurman kocht”, zegt een lokale ondernemer, “de omzet verdubbelde niet, maar ik heb nu wel een winkel van deze tijd”.

Wij zien daarbij echter dat er grote verschillen per locatie zijn. De binnenstad van Utrecht is sterk bij jonge mensen, maar outletcentra doen het goed bij mobiele gezinnen met kinderen. Vriendelijke stedelijke centra sluiten goed aan bij jonge stedelijke professionals. Elk centrum heeft een eigen kleur, een eigen omgeving. Wat is die kleur, welke type winkel is nodig?

We zijn met diverse programma’s bezig om de positie van winkelgebieden en winkels te verbeteren. Neem contact op via eduard@platemarketing.nl voor meer informatie.