CityMarketing

ItaliaCitymarketing: Locatie als Merk

Een locatie (stad, centrum, hotel, vliegveld, pretpark) kun je zien als een product. Tussen geografie en marketing zitten verrassend veel overeenkomsten. Richard Florida beschrijft dit ook in z’n
boek “The Rise of the Creative Class”. We hebben dit vertaald naar de Are You ON werkwijze. Feitelijk een marketing aanpak voor locaties.

Succeslocaties: Are you ON?

In deze werkwijze gaat om 2 factoren die een locatie succesvol maken. Dat zijn de N factoren en de O factoren.

N Factoren: Dissatisfiers

De Noodzakelijke factoren. Ofwel de dissatisfiers. Bijvoorbeeld bereikbaarheid, zichtbaarheid, veiligheid. Bij winkelgebieden met een bepaalde omvang verwachten consumenten ook bepaalde
winkelketens. Bijvoorbeeld een Albert Heijn, een Jumbo, een Hema. Schoon en veilig hoort ook in dit rijtje. In een stad met een bepaalde omvang verwacht men bepaalde diensten zoals een
sportvereniging, parken, cultuur.

Maar met alleen de N factoren kom je er niet. Er is iets extra’s nodig. In die zin verschilt een winkelcentrum niet met een pak Dreft.

O Factoren: Satisfiers

De Onderscheidende factoren. Voor een winkelcentrum betekent dit dat er in een gebied met veel carrieremakende gezinnen veel parkeerplaatsen nodig zijn. En winkels met hippe, maar betaalbare
fashion. In een gebied met stedelijke carrieremakers is diversiteit aan horeca of vintage weer extra belangrijk. In een stad die aantrekkelijk wil zijn voor de groeiende groep vrouwelijke professionals is bijvoorbeeld cultuur, schaal, vernieuwend winkelaanbod en veiligheid een extra plus.

Analyse, Positionering, Programma

De werkwijze bestaat uit een analyse, positionering en een programma aanpak.