Programma voor winkelgebieden

Authenticiteit en innovatie als succesfactor in het online tijdperk.  Brood en Spelen is een jaarlijks event in het hartje van Utrecht. Dit keer ging het over winkels en internet. Het is bon ton om te zeggen dat retailers te afwachtend zijn. Onze ervaring is vaak anders. Wij presenteerden een vernieuwende regio en een vernieuwende retailer als voorbeeld hoe je een programma voor winkelgebieden kunt maken.

Hoe sluit ik beter aan op de vraag?

Hoe sluit ik met mijn winkels beter aan op de vraag, vroeg Hein Post ons. Hein Post Wijnen, onderdeel van Gastrovino,  is een A merk op gebied van wijn en delicatessen, met winkels in Groningen. Segmentatie, koopgedrag, authenciteit en internet kwamen aan de orde. Onderzoek, plan, programma.”Laten we die webshop in de praktijk brengen”, opperde Hein Post, die ook autoriteit op het gebied van wijn is. Zelf had ik ook de nodige expertise, vooral in Italiaanse wijn. En in webwinkelen, door mijn ervaring bij Wehkamp. Het leidde tot de gezamenlijke oprichting van Wijnservices.nl, een persoonlijke en professionele webshop. Voor mij ook een proeftuin voor retail advies. Paul Rodenburg van BasConsultants ontdekte dit vroeg of ik bij Brood en Spelen een leuk wijnidee had. Zo kwam ik op de tip van Piemonte en voor winkelgebieden.

Het geheim van Piemonte

Een aantal jaren geleden ging het slecht in Piemonte, de Noord Italiaanse streek rond Turijn. Het was een gebied met ambachten en maak industrie. De productie van kleding, schoenen, meubelen en auto’s verdween echter naar goedkope landen, vooral Oost Europa. De werkloosheid liep op, de bevolking verliet de regio. Het werd een soort krimp gebied. Hoe kon een nieuw perspectief worden gerealiseerd?

De kracht van het gebied bleek niet productie te zijn. De kernwaarde was creatie, innovatie, kunnen uitvoeren van een idee. Men koos toen voor innovatie en design. Voor nieuwe toegevoegde waarde. Dit was de geboorte van de grote merken, van design. Dat zie je nu terug in de fashion van Armani, de nieuwe Fiat 500, zonnebrillen en wintersportdesign. En in de wijn! Omdat Hein Post Gastronomie samen met Wijnservices.nl ook staat voor vernieuwing, voor smaakvolle keuzes werd gekozen voor een belangrijk assortiment van Noord Italiaanse wijn, juist uit dit gebied. In die wijn komt authenticiteit en innovatie terug. Dat bleek ook iets te zijn waar klanten op aansloegen.

Authenciteit en innovatie

Geen regio met zoveel druivensoorten. En zoveel kleine, stijle, stille wijngaarden, waardoor de wijn van nature met veel aandacht voor de wijngaarden op natuurlijke, vaak organische manier, wordt gemaakt. Overdag een mediterraanse zon en ’s nachts de afkoeling van de heuvels en het briesje van de Ligurische Zee. En in de schitterende horeca van Turijn of de restaurantjes in de kleine Piemontse dorpjes.

Programma’s en workshops voor winkelgebieden

En diezelfde authenticiteit en innovatie is precies waar het in de Nederlandse winkelgebieden denk ik ook over zou moeten gaan. We hebben er programma’s en workshops voor, inclusief  de innovatie bijeenkomst “Centrum Agenda in één Dag”. Neem contact op via eduard@eduardplate.nl